כך תבחינו בין תלות ל'תסבוך'

    יוסי ברויער No Comments on כך תבחינו בין תלות ל'תסבוך'
    0:30
    16.05.24
    איתי גדסי No Comments on ברקע חוק הגיוס: מועצת החכמים מקימה ועדת ראשי ישיבות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מתי תלות בריאה ביחסים ומתי היא הופכת לבעיה או כפי שמכנים בעם 'תסבוך'?
    האדם נולד כיצור תלותי . בהתפתחות תקינה כשההורים מתייחסים לצרכיו השונים , מכילים את רגשותיו ומכירים באישיותו הייחודית הוא יגדל בהדרגה לאדם בוגר עצמאי המסוגל לנהל יחסים בינאישיים והדדיים המבוססים על אהבה וחברות, על יכולת נתינה וקבלה כאשר יש לו מקום נרחב לביטוי העצמי הייחודי שלו ויכולת רחבה לא פחות לתת מקום לייחודיות והנפרדות של השני.
    ישנם הורים החוששים להיענות לצרכיו של ילדם שמא הוא יגדל לילד תלותי ולא פעם מבלי כוונה רעה ילדם, שאינו מסופק רגשית בהתאם לצרכיו וגילו, מפתח דפוסי תלות לא בריאים. ככל שילד מקבל את צרכיו הראשוניים והתלותיים בשלבי ההתפתחות השונים הוא מצויד יותר לחיים הבוגרים. בד בבד, הורים צריכים לעזור לילד לפתח את האישיות העצמאית והאישית שלו.
    ילדים שגדלו בתחושה שהתעלמו מהם ,שלא הכירו בקיומם, שלא נענו לצרכיהם השונים ובעיקר הרגשיים, עלולים לגדול עם עיכוב בהתפתחות הזהות העצמית שלו. ילד זה לומד אט אט לדכא את צרכיו ורגשותיו , ולהסתגל לסביבה שעסוקה בעצמה ולא בו. הוא יסגל לעצמו דפוסי התנהגות תגובתיים להישרדות ,הוא ישקיע הרבה אנרגיה ותשומת לב בסיפוק צרכי הסביבה ויחפש למלא את צרכיהם גם של אלו הפוגעים בו.
    ילדים אלו בחברה מתחברים לרוב לילד כריזמטי או שתלטן, פעמים אף לילד דחוי חברתי ובלבד שיהיה לו קשר עם מישהו. במצבים בהם יש להם חבר אחראי, עם דימוי עצמי טוב הם לא ידעו לנהל יחסים הדדיים ומספקים. נער או נערה עם בעיית תלות עשויים להיצמד לדמות חינוכית או סמכותית מסוימת ולפתח קשר רגשי אובססיבי כלפיה הכולל מעקב ואף הטרדה טלפונית.
    ילד עם חסך רגשי עצום יגדל לאדם שלא מכיר את עצמו, שחווה לא פעם תחושה של אובדן 'העצמי', שלא מסוגל להביא לביטוי את עצמו , שלא יכול לבטא את רצונותיו ומחשבותיו באופן ישיר, משוחרר ומובחן ללא דרמטיזציה ומשבר. הוא יתקשה ליצור גבולות בריאים ביחסים, להיות במעורבות רגשית עם הזולת וכל שכן להתמסר ביחסי אהבה ואינטימיות.
    במצבים קשים יותר אדם זה יהיה "מכור ליחסים ולקשר", לא פעם הוא יקלע לקשר עם אדם שאינו פנוי רגשית , שלא ניתן לסמוך עליו. לרוב הוא ינסה באופן לא מודע לשלוט ביחסים ובקשר על ידי תובענות ומניפולציות , ללא יכולת להגיע לסיפוק אמיתי. אדם תלותי עלול להישאר ביחסים הרסניים ופוגעניים ללא יכולת להתנתק מהקשר או מהדפוס ההתקשרות הבעייתי.

    ד"ר רונית לזר, עו"ס קלינית. קליניקה פרטית באלעד ובירושלים. מטפלת במבוגרים, נוער וילדים- טיפול אישי , זוגי והדרכת הורים. מרצה במכללה החרדית מבח"ר , חברת סגל האקדמי של אוניברסיטת חיפה. מרצה לציבור הרחב בנושאי יחסים במשפחה ובריאות נפשית ומנהלת את הפורום "פורטל הנפש" שבאתר בחדרי חרדים.
    לשאלות ותגובות ניתן לפנות לכתובת [email protected] או לנייד 052-6346334



    0 תגובות